Skontaktuj się z nami biuro@atcomp.pl 61 625 68 57

FIRMOWE KONTO POCZTOWE A PRYWATNE WIADOMOŚCI

30 września 2021

Pracownicy raczej nie używają prywatnych skrzynek pocztowych do wysyłania służbowych informacji, jednak często zdarza się, że wykorzystują pocztę firmową do załatwiania prywatnych.

Dlaczego nie warto wykorzystywać służbowej poczty e-mail w prywatnych sprawach – punkt widzenia pracownika

  • Pracodawca może naruszyć naszą prywatność. Nawet jeśli usuniemy wiadomości, mogą się one zachować na przykład na backupie.
  • Możemy stracić dostęp do usług, gdy zmienimy pracę.
  • Zaburzymy work-life balance.
  • Większa ilość wiadomości przychodzących na skrzynkę utrudnia pracę.

Dlaczego korzystanie ze służbowej skrzynki e-mail w prywatnych celach nie jest korzystne dla firmy – punkt widzenia przedsiębiorstwa

  • Ułatwienie wyzysku cyberprzestępcom: takie zachowania ułatwiają profilowanie osoby, która jest odpowiedzialna za konkretne zadania w firmie, co uprawdopodobnia techniki socjotechniczne i wyłudzenie informacji.
  • Mniej miejsca na serwerze pocztowym: w przypadku jednej lub kilku osób nie stanowi to wielkiego problemu, jednak jeśli mamy w firmie kilkaset osób, to dane mogą zabierać znacznie więcej przestrzeni dyskowej.
  • Im częściej podawany alias e-mail, tym większe ryzyko ataku.
  • Potencjalnie istnieje prawdopodobieństwo (na przykład po odejściu pracownika czy w trakcie monitoringu) naruszenia tajemnicy korespondencji i innych dóbr osobistych.

Dane zbierane na skrzynkach pocztowych to prawdziwa skarbnica wiedzy o firmie, dlatego warto stosować kompleksową ochronę serwerów pocztowych i komputerów, na których znajdują się dane przedsiębiorstwa. Do dobrych praktyk należy także edukacja pracownika i budowanie norm korzystania ze służbowego adresu e-mail.