Pracownicy raczej nie używają prywatnych skrzynek pocztowych do wysyłania służbowych informacji, jednak często zdarza się, że wykorzystują pocztę firmową do załatwiania prywatnych.
Dlaczego nie warto wykorzystywać służbowej poczty e-mail w prywatnych sprawach – punkt widzenia pracownika
- Pracodawca może naruszyć naszą prywatność. Nawet jeśli usuniemy wiadomości, mogą się one zachować na przykład na backupie.
- Możemy stracić dostęp do usług, gdy zmienimy pracę.
- Zaburzymy work-life balance.
- Większa ilość wiadomości przychodzących na skrzynkę utrudnia pracę.
Dlaczego korzystanie ze służbowej skrzynki e-mail w prywatnych celach nie jest korzystne dla firmy – punkt widzenia przedsiębiorstwa
- Ułatwienie wyzysku cyberprzestępcom: takie zachowania ułatwiają profilowanie osoby, która jest odpowiedzialna za konkretne zadania w firmie, co uprawdopodobnia techniki socjotechniczne i wyłudzenie informacji.
- Mniej miejsca na serwerze pocztowym: w przypadku jednej lub kilku osób nie stanowi to wielkiego problemu, jednak jeśli mamy w firmie kilkaset osób, to dane mogą zabierać znacznie więcej przestrzeni dyskowej.
- Im częściej podawany alias e-mail, tym większe ryzyko ataku.
- Potencjalnie istnieje prawdopodobieństwo (na przykład po odejściu pracownika czy w trakcie monitoringu) naruszenia tajemnicy korespondencji i innych dóbr osobistych.
Dane zbierane na skrzynkach pocztowych to prawdziwa skarbnica wiedzy o firmie, dlatego warto stosować kompleksową ochronę serwerów pocztowych i komputerów, na których znajdują się dane przedsiębiorstwa. Do dobrych praktyk należy także edukacja pracownika i budowanie norm korzystania ze służbowego adresu e-mail.